Raad van State keurt plan Railterminal goed

Vandaag, op 1 november 2023 heeft de Raad van State het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de Railterminal Gelderland goedgekeurd. Alle bezwaren, zowel van Overbetuwe Overbelast als van de gemeente Overbetuwe zijn ongegrond verklaard. Een grote teleurstelling en ook een slechte dag voor omwonenden en voor Gelderland als geheel.

Want hoewel het plan nu juridisch is goedgekeurd is het daarmee nog geen goed plan. Onze bezwaren over geluidsoverlast, verkeersonveiligheid en onzinnige besteding van tientallen miljoenen gelden nog steeds. En de voordelen die de provincie (en dan eigenlijk vooral de VVD) ziet zijn voor een belangrijk deel niet waar. Ja, de CO2 emissie daalt als je tenminste op Europese schaal kijkt. In Nederland wordt het juist meer. Ook de uitstoot van fijnstof en stikstof in onze regio zal stijgen. Rondom Arnhem en Nijmegen zal de filedruk juist toenemen door de aanzuigende werking van de terminal. De VVD noemt ook de werkgelegenheid een positief argument, in een tijd van enorme personeelsschaarste die door vergrijzing alleen maar zal toenemen. En bovendien draait de logistiek op arbeidsmigranten, waarvan er nu nog meer zullen komen. Geen probleem, als je dan ook voor fatsoenlijke huisvesting voor hen zorgt, maar dat doet de VVD dan weer niet.

Dat de Railterminal er nu daadwerkelijk komt is nog allerminst zeker. Eerst zal de budgetverhoging van 65,5 miljoen naar een nog hoger bedrag goedgekeurd moeten worden: De offerte van ProRail in de huidige begroting stamt van 2017…. Daarna moet een exploitant geselecteerd worden. Dat zal volgens berichten van hoogleraren van diverse universiteiten niet makkelijk worden. Wij hebben voor de gegadigden ook nog wel wat in petto. Elke vergunningsaanvrag zal zeer kritisch beoordeeld worden. En wanneer nodig zullen we ook niet schromen met handhavingsverzoeken. RTG mag geen volgende Chemours, Tata of Schiphol worden waar alle regels maar worden opgerekt. Een eventuele exploitant komt dus niet in een gespreid bedje.

De huidige leden van de Provinciale Staten willen ook geen jaarlijkse bijdrage aan de Railterminal. Wij zijn benieuwd wat dan de jaarlijkse pachtsom voor het terrein gaat worden die de exploitanten aanbieden. Want als dat te laag is kan je dat toch ook zien als jaarlijkse subsidie?

De kansen dat de terminal er niet komt zijn vandaag niet groter geworden, dat is duidelijk. Maar dat hij er wel komt is nog geen gelopen race.

Kijk voor interviews met onze woordvoerder Koos Nijssen op
Omroep Gelderland
RN7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RSS
LinkedIn
Share