Raad van State niet helemaal tevreden, Overbetuwe Overbelast teleurgesteld

De Raad van State heeft vandaag een tussenuitspraak gedaan over de plannen voor de Railterminal Gelderland. Er is nog geen definitief besluit. De bezwaren van de RvS richten zich op drie problemen in de plannen: Het aantal vrachtwagens naar het RTG, de uitstoot van diesellocomotieven op de terminal en de geluidsbelasting op drie woningen. Lees de hele uitspraak hier.

De overige bezwaren waaronder veel bezwaren van Overbetuwe Overbelast zijn door de RvS helaas afgewezen. Bijvoorbeeld onze bezwaren over het effect op werkgelegenheid, kosten van het plan, de fietsveiligheid en de geluidsoverlast zijn teleurstellend genoeg allemaal afgewezen.

Het aantal vrachtwagenbewegingen van en naar de Railterminal zal waarschijnlijk hoger zijn dan de 340 vrachtwagens per dag die eerder genoemd werden omdat de provincie rekent dat alle vrachtwagens zowel op de heenweg als op de terugweg beladen zouden zijn. Dat zal niet het geval zijn. Maar alle verdere berekeningen zijn gebaseerd op die 340 vrachtwagens per dag. De provincie moet dat maximum daarom vastleggen in de regels van het plan: Het mogen er niet meer worden.

Het merendeel van de treinen zal elektrisch aangedreven zijn. Maar de dieseltreinen die het RTG ook gebruiken zullen stikstof uitstoten. In de berekening van de provincie wordt uitgegaan van relatief lage emissiewaardes door gebruik van relatief moderne diesellocomotieven. Dat is echter niet geborgd in het plan en dat moet nu alsnog gebeuren. Oude diesellocomotieven zullen niet mogen want die stoten meer uit dan in de berekeningen is verantwoord.

Twee woningen op de Wolfhoeksestraat en een woning op de Rijksweg Zuid vallen door de plannen in een zwaardere geluidsbelasting-klasse. Daar hoort bij dat er alles aan gedaan moet worden om het binnen in die woningen stil genoeg te houden. Dat is onvoldoende geborgd in het plan en de provincie moet dat oplossen door bv gevelisolatie.

Totdat deze drie zaken zijn opgelost wordt het RTG-plan niet goedgekeurd. Maar wanneer ze wel worden opgelost zal het plan worden goedgekeurd. Tot aan de nieuwe beoordeling van deze drie punten door de RvS mag de provincie geen onomkeerbare voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. De provincie heeft een half jaar gekregen om het te regelen.

Overbetuwe Overbelast is teleurgesteld met de uitkomst. De plannen zijn juridisch blijkbaar voldoende in orde dus dat pad is nu zo goed als afgesloten. Maar de overlast voor de omgeving, de fietsonveiligheid en de achteruitgang in leefkwaliteit zullen doorgaan als het plan wordt uitgevoerd.

Naast de laatste beoordeling van aanpassingen in het plan door de RvS zijn er nog twee hobbels die genomen moeten worden. Er moet een exploitant gevonden worden. En er moet nog een fors extra budget gevonden worden om het plan uit te voeren. Hier is de politiek aan zet, niet meer de rechter. BBB heeft op ons verzoek voor de provinciale verkiezingen aangegeven hoe ze over de Railterminal denkt: vernietigend. Het RTG moet er wat hen betreft niet komen. We verwachten dat het standpunt van BBB in de provinciale coalitieonderhandelingen overeind blijft. Dan zal het RTG-plan alsnog kunnen stoppen en houdt de provincie 65,5 miljoen over voor nuttiger besteding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RSS
LinkedIn
Share