Spoorvervoerders klagen: Trein te duur

In het Financieel Dagblad van 13 december melden spoorvervoerders dat ze vinden dat vervoer per spoor te duur wordt. Het is een lobby van Railgood. Aanstaande donderdag debatteert de vaste Kamercommissie over het spoorbeleid van het kabinet. De vervoerders vragen via Railgood om nog meer subsidie! Dat terwijl de Betuweroute slechts voor 25% wordt betaald door de vervoerders, de rest is al subsidie.

Je kan dat lezen in de tabel hiernaast uit 2018. In de nieuwe rapportage van het ministerie IenW over spoorgoederenvervoer wordt deze tabel niet meer opgenomen, te pijnlijk. Naast deze structurele subsidies hebben spoorvervoerders van 2019 tot 2023 ook nog eens 70 miljoen extra subsidie gekregen. Maar toch piepen de vervoerders. De aandeelhouders worden niet snel genoeg rijker.

De vervoerders klagen in het artikel dat er wel geld naar Openbaar Vervoer gaat maar te weinig extra naar hen. Waar buslijnen vervallen en treinritten worden geschrapt kunnen mensen steeds moeilijker naar hun werk of opleiding. Maar dat belang is voor de vervoerders net wat minder groot….

De Provincie Gelderland wil de subsidie voor de transporteurs met meer dan € 65,5 miljoen laten oplopen voor de bouw van de Railterminal Gelderland. Weggegooid geld, want de transporteurs zelf vinden de trein blijkbaar nu al te duur en verminderen volgens het artikel in het FD het aantal treinen. Provincie Gelderland: Stop de Railterminal Gelderland voordat er nog meer geld wordt gegooid in deze bodemloze put!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RSS
LinkedIn
Share