Provincie enige voorstander RTG

Roy van den Berg, transportspecialist geeft het toe: Natuurlijk steunen bedrijven de komst van het RTG. De transportkosten kunnen daarmee omlaag onderhandeld worden. Maar er is geen commitment van bedrijven om het RTG ook echt te gaan gebruiken.

Ook oorspronkelijk initiatiefnemer Willem van den Heuvel is helemaal klaar met het RTG. De ondernemer van DERT stopte er mee, na ontvangst van een riante vergoeding voor zijn inzet

Nadat ook deskundigen van drie universiteiten de haalbaarheid van het RTG gisteren in twijfel trokken (zie hieronder) vraag je jezelf af wie de Railterminal nog wél wil.

In elk geval niet de gemeenteraad van Overbetuwe. Die besloot eerder unaniem een zienswijze in te dienen tegen het RTG. Zelfs CDA Overbetuwe en VVD Overbetuwe vinden dat de balans tussen het beoogd nut van het RTG en de overlast er van niet goed uitpakt. Zij buigen niet onder de druk die de provincie hen oplegt en beloofden naar de Raad van State te stappen, omdat hun bezwaren naar verwachting niet worden opgelost door de provincie. Goed dat de gemeenteraad nu standvastig is in de bescherming van de belangen van hun inwoners.

Ook de 1.000 omwonenden die een petitie tegen het RTG tekenden zien niets in het plan van de provincie. Verenigd in Overbetuwe Overbelast wijzen we op de grote nadelen van de Railterminal Gelderland.

De kosten voor het RTG zijn met voorlopig 65,5 miljoen veel te hoog. De Betuweroute zelf wordt maar voor 20% betaald door exploitanten, de rest is subsidie, belastinggeld. Het RTG wordt net zo’n financiële bloedneus als de Betuweroute met jarenlange tekorten. De verkeersveiligheid voor fietsers is slecht geregeld. Ondanks vele gesprekken komt de provincie niet met een oplossing.

Het vervoer over spoor bespaart CO2, dat is een argument dat klopt. Maar de provincie heeft boter op het hoofd. Met het beleidsplan ‘Gelderse Corridor’ wil de provincie de logistiek nog veel verder stimuleren. Veel meer vrachtverkeer dus. Het CO2-argument van het RTG wordt gebruikt als greenwashing voor de rest van de logistieke plannen. Stimuleren van logistiek trekt veel arbeidsmigranten aan. Maar voor hen is geen fatsoenlijke huisvesting aanwezig. En de winst die over hun rug gemaakt wordt vloeit naar aandeelhouders van grote bedrijven. De economie groeit, alleen heeft vrijwel niemand er wat aan.

Maar CDA Gelderland en VVD Gelderland noemen het RTG nog steeds een goed idee. De onderbouwing daarvan ontbreekt echter. Het is hun onderbuikgevoel dat regeert. De provinciale politici zijn de enigen nog, die denken dat het RTG een goed plan is. Ze zetten door om gezichtsverlies te voorkomen. Het RTG is hun ‘love baby’.

De Gelderlander schreef een artikel van 4 pagina’s over het RTG. Lees het artikel hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *