Verbetering fietsveiligheid eindelijk op agenda

Na jarenlang aandringen worden de Provincie Gelderland, Gemeente Overbetuwe en Gemeente Nijmegen eindelijk wakker. Er wordt een vrijliggend tweezijdig fietspad gepland aan de Westzijde van de Rijksweg Zuid en de Griftdijk, vanaf de Olympiasingel in Elst tot de rotonde richting Ovatonde in Oosterhout. Bestuurders zijn het eens over de financiering, de gemeenteraden moeten zich er nog over uitspreken. De Gelderlander schreef er op 1 oktober dit artikel over.

Download het artikel hier

Overbetuwe Overbelast is blij dat dit probleem eindelijk ook door de provincie onder ogen wordt gezien. Zij zijn immers met het het beoogde RTG een belangrijke veroorzaker van de onveiligheid op de fietsroute Elst – Nijmegen. Wel vreemd dat niet ook het Rijk meebetaalt want de zuidelijke afslag van de Rijksweg A15 zal toch ook ongelijkvloers moeten worden.

De fietsveiligheid is hiermee helaas nog niet opgelost. Fietsverkeer vanuit Eimeren, Valburg en Reeth moet, als het RTG doorgaat, nog steeds ongelijkvloers het vrachtverkeer van het RTG kruisen. Pas als ook dat beter wordt opgelost kunnen we spreken van een veilige situatie voor fietsers. De provincie weigert vooralsnog om dat probleem op te lossen, hoewel het in het gesprek met Christianne van der Wal duidelijk aan bod is gekomen.

Het bovenstaande plaatje maakt dit duidelijk. De stoplichten zullen voor fietsers vervangen worden door een ongelijkvloerse kruising aan de linkerkant van de Rijksweg Zuid. Prima! Maar de kruising van de Reethsestraat met de Ontsluitingsweg, net links van de stoplichten, is gelijkvloers en gevaarlijk. Want wanneer er twee vrachtauto’s voor het stoplicht staan te wachten en de derde komt er aan moeten fietsers hier tussen het vrachtverkeer door slingeren. De broodnodige wal verhinderd bovendien het zicht van vrachtverkeer dat van het RTG af komt. Ook dit punt moet echt verbeterd worden in het nieuwe plan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RSS
LinkedIn
Share