Betuweroute financieel drama

De Betuweroute blijft een financieel drama voor Nederland. In een ouder bericht lieten we al zien dat slechts 20 procent van de kosten van de Betuweroute door vervoersbedrijven betaald wordt.


In januari 2019 besloot het kabinet dat er nog een subsidieregeling van 70 miljoen bij moest om de Betuweroute voor vervoerders nog goedkoper te maken. De vervoerders betalen nu dus nog een kleiner deel van de kosten. En het kabinet vindt dat goed beleid.

Maar het nieuwe beleid werkt nog steeds nauwelijks. Vervoerders maken nog steeds liever gebruik van de route door Brabant, zo kunnen we lezen in De Gelderlander Betuwe. De energie en het geld dat de overheid in de Betuweroute stopt is trekken aan een dood paard.

En ondanks dat vindt het kabinet met vooraan VVD en CDA samen met dezelfde partijen in de Provincie Gelderland het een goed idee om de kosten nog verder op te voeren door de zinloze Railterminal Gelderland te bouwen. En de Gemeente Overbetuwe met CDA Overbetuwe en VVD Overbetuwe? Die zegt in de raad steeds NEE tegen de railterminal, maar doet intussen steeds JA. Precies wat de provincie graag wil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *